Nike Europe wint Nederlandse Logistiek Prijs 2014


donderdag 6 november 2014


Nike European Operations heeft de Nederlandse Logistiek Prijs 2014 gewonnen. Volgens de jury verrichtte Nike ‘uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek’ door een scherpe controle over de hele logistieke keten. ‘Dit heeft de servicegraad verbeterd, ketenvoorraden verminderd en het aantal afgeprijsde producten gereduceerd.’

Vereniging Logistiek management (vLm) wil met de prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek stimuleren. De afgelopen jaren wonnen onder meer Wehkamp, IBM, Hema, Heineken en Philips deze prijs. In 2013 ging de prijs naar ASML.

Controle

‘De beschikbaarheid van informatie over de voorraden en de actuele verkopen in de hele logistieke keten stelt Nike in staat om beter samen te werken met klanten en zo samen meer controle te nemen over de gehele logistieke keten’, aldus de jury. Hierdoor behoudt Nike volgens de jury zelf de controle over het verkoopproces. ‘Zelfs afgeprijsde producten kan Nike op deze manier nog via de eigen keten, bijvoorbeeld door middel van Nike Outlet Stores, verkopen.’

Categorieorganisatie

Drie jaar geleden is Nike begonnen met het invoeren van een categorieorganisatie, zoals Running en Football. Volgens de jury is de interne organisatie van Nike daarop zodanig aangepast dat de categorieën snellere en betere beslissingen kunnen maken over bijvoorbeeld de voorraadstrategie. Binnen de categorieën is vorig jaar bijvoorbeeld een ‘Forecast Alignment tool’ uitgerold dat de vraagvoorspelling tussen Sales, Finance, Operations en Merchandising maandelijks afstemt. ‘Hierdoor kan Nike op basis van harde en actuele data uit de logistieke keten verschillende scenario’s doorrekenen en zo de juiste beslissingen te nemen.’