Fashion Logistiek te gast bij Uniqlo Ceva Logistics


dinsdag 27 maart 2018

Het DC van CEVA Logistics in Roosendaal is in zijn geheel ingericht op de distributie van kleding voor Uniqlo, de op 3 na grootste fashion retailer ter wereld (na H&M, Zara en GAP).  

Uniqlo is een Japans bedrijf met (nog) maar circa 40 winkels in Europa, maar met de ambitie hier per jaar 50% te groeien. Damco speelt ook een rol bij de fysieke distributie, met name voor de inbound logistiek.  

Vanaf 2014 met veel aanloopproblemen gestart, doordat de omzet véél harder steeg dan vooraf gepland. De problemen zijn getackeld door een helder opleidingsprogramma rondom LEAN. Alles wat het bedrijf uitstraalde was LEAN. Overal op de werkvloer en op kantoor zag je daarvan het bewijs waar dagelijks een kick-off met het personeel van de afdeling start en gebruik gemaakt wordt van KAIZEN (een productiviteit verbetering en proces verbetering) waar elk personeelslid deel aan neemt. De verbetercyclus PDCA (plan, do, check, act) waarbij het OEI effect (ongewenst eigen initiatief) zoveel mogelijk wordt uitgebannen. De continue kwaliteitsverbeteringen leidden tot instelling van Certificaten of Excellence wereldwijd (Ceva heeft wereldwijd duizenden vestigingen).  

Nederland is als vestigingsklimaat voor dit soort operaties erg interessant vanwege de mogelijkheden van Bonded Stocks (douane depots) maar ook door de flexibiliteit van de arbeid en Rotterdam als gateway to Europe. RFID was het onderwerp wat het minst tot zijn recht kwam doordat CEVA er in de operaties nog nauwelijks iets mee doet. Uniqlo heeft bij haar (kleding-) leveranciers afgedwongen dat alle artikelen zijn voorzien van een RFID kledinglabel. Op het hoofdkantoor van Uniqlo wordt een enorme centrale database onderhouden met alle dozen voorzien van alle RFID's van de artikelen die er in zitten.    

Op dit moment zijn er nog een paar leveranciers die artikelen leveren zonder RFID. CEVA creëert dan etiketten met RFID erin via een printer, die ook de unieke ID creëert en programmeert op de RFID chip. De informatie uitwisseling met het Uniqlo hoofdkantoor verloopt middels EDI berichten.  

Bij de bijeenkomst van zo'n 30 man, bestond meer dan de helft uit studenten. Verder waren er twee concurrerende expeditie bedrijven, een aantal mode retail bedrijven en enkele docenten. vLm wil dit najaar een sessie organiseren over omni-channel strategieën en Online verkopen.