De belevenissen van JLN en vLm bij WP Haton – de beste bakkerijmachinebouwer uit Panningen


maandag 22 mei 2017

Op 16 mei bezochten zo’n 20 vLm en JLN leden WP Haton in Panningen. Vanuit Panningen bedenkt, produceert en levert WP Haton innovatieve totaalconcepten voor geautomatiseerde deegverwerking. Uit de bevlogen presentaties werd duidelijk hoe de kennis en expertise leiden tot een toonaangevende rol in broodproductie in Nederland, en wereldwijd tot leveringen in meer dan 100 landen.

In het eerste gedeelte deelde de CFO Rene van Rijn de visie op de markt en de impact hiervan op de organisatie. Met sprekende anekdotes, bijvoorbeeld over het inmiddels afgeschafte kloksysteem, maakte hij duidelijk hoe het denkwijze vanuit het management veranderde en leidde toe een cultuuromslag. Het opzetten van een platte organisatie met focus op de klant en duidelijke overdrachtsmomenten en veel onderlinge afstemming op operationeel niveau hebben geleid tot een sterke omzetgroei, met aanzienlijk minder mensen en kosten.

Blue Box
Het vergaand ‘servicen’ van de klant krijgt concreet handen en voeten in het door het bedrijf zelf ontwikkelde service- en supportconcept Blue Value. Zo krijgt elke klant bij aflevering van zijn machine een zogenoemde Blue Box mee: een fraai vormgegeven blauwe koffer met voldoende machine-kritische onderdelen, deze zijn gebaseerd op historische gegevens weten we welke onderdelen benodigd zijn om de uptime zo hoog mogelijk te houden. Bij het plaatsen van een order hebben we als symboliek een kleine variant Blue Box met daarin Haton Champagne en twee glazen waarbij ze al kunnen uitzien op ontzorging.

Stefan Kleijngeld, logistiek manager en Logistiek Talent 2016, ging in op de planning en de samenwerking. Genaamd Blue Connection: Blue Connection is het transformatieproces van een aanbod gestuurde productie naar een vraag gestuurde logistieke organisatie. Samen met toeleveranciers worden nu innovatieve betaalbare concepten ontwikkeld via QLTC (kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, technologie en aan total cost beheersing), waarbij de positie van de klant centraal staat. Betaalbare oplossingen hebben betrekking op de life time cost. Hij lichtte toe hoe de focus van “Planning & Control” verschoven is naar “Sense & Respond”. Hierbij is gebruik gemaakt van de Value Sourcing aanpak die ASML heeft ontwikkeld.

Voortdurende reis
Dit heeft geleid tot een nauwe samenwerking met de leveranciers waarin de afstemming over de planning geoptimaliseerd is voor beide partijen, en veel onnodige kosten voorkomen worden.
Nadat een bakker (Robert Reesink) ons in het Breadlab had laten zien hoe een deegsysteem werkt gingen we via de Blue Innovation Center naar de assemblagehal. Verschillende praktische verbeterslagen werden toegelicht door Arie van der Linden. En hoewel het duidelijk is dat er veel verbeterd is, bijvoorbeeld de manier van aanleveren en verpakkingen, is het ook duidelijk dat Lean een voortdurende reis is. Er is daarnaast een impuls gekomen voor het komen met ideeën voor vernieuwing. Dat is niet vanzelf gegaan. Door de jarenlange hiërarchische manier van werken in de afstrafcultuur zijn mensen voorzichtiger gaan acteren. Dit is omgezet door met de mensen te praten en als team kleine stappen (projecten in Kaizen) in te zetten waardoor het vertrouwen stukje bij beetje is terug gekomen en uiteindelijk een trein met ideeën op gang is gekomen die continu verbeteren mogelijk maakt. Deze Lean reis is succesvol geworden doordat iedereen hierin participeert vanuit alle disciplines en de laagdrempeligheid (Blue Innovation Center) ondernemerschap en creativiteit stimuleert.

Aan het einde van ons WP Haton avontuur wachtte ons een Broodproeverij. We beleefden brood als nooit tevoren! Bedankt Stefan Kleijngeld & collega’s van WP Haton.

Deze dag nog een keer beleven of zien wat je hebt gemist? Dat kan. Er zijn veel foto's gemaakt en er staat een leuk filmpje op ons YouTube kanaal.