Nedtrain Componenten Bedrijf geeft inzicht in haar servicelogistieke keten


dinsdag 27 oktober 2015

Afgelopen dinsdag was de vLm Community Servicelogistiek te gast bij het NedTrain Componentenbedrijf (NCB). Nedtrain ontwikkelde een Service Supply Chain simulatiespel om meer inzicht te krijgen in haar service supply chain. Deelnemers van o.a. Pon Logistics, Schotpoort en Dinalog speelden deze middag het spel en liepen tegen de nodige uitdagingen aan. Perfect materiaal voor een mooie discussie. De rondleiding, inclusief veiligheidsschoenen en gele hesjes, door de modern ingerichte werkplaats van NCB maakte het helemaal af.

NCB is gevestigd in Berkel-Enschot en heeft jarenlange ervaring in de wereld van treincomponenten. Jaarlijks worden ruim 45.000 componenten gereviseerd. NCB reviseert met een breed scala aan interne disciplines een totaalpakket aan treincomponenten (meer dan 3000 verschillende type componenten) van zowel oude als nieuwere materieeltypes (One Stop Shop). Hier hangen complexe logistieke processen en uitdagingen aan vast. Hoe kan dat nu beter inzichtelijk worden gemaakt dan met een simulatiespel?

Het spel is een simulatie van de NedTrain materiaalvoorziening zoals deze momenteel werkt in de praktijk. De complexiteit van twee essentieel verschillende behoeftestromen (projecten vs. service) worden naast elkaar inzichtelijk. De deelnemers kregen elk een rol toegewezen. Een leverancier, een producent, een vervoerder, de klant en een ketenregisseur. Joost Florie van NedTrain leidde het spel en gaf duidelijke regels mee voor de eerste ronde. De tweede ronde werden de deelnemers aan hun lot overgelaten en kregen ze de kans verbeteringen door te voeren in de keten. De vooraf gestelde KPI’s werden ruim bereikt wat het extra motiverend maakte.

Een van de deelnemers: “Het was een zeer inspirerende middag. Erg interessant om te zien hoe NedTrain haar service supply chain organiseert. Dankzij het simulatiespel heb ik nieuwe inzichten gekregen die ik kan gaan toepassen binnen mijn eigen bedrijf.


Er is tijd te weinig om alle issues die naar voren kwamen uitgebreid te bespreken maar dat is een goed teken.  Jürgen Donders van Gordian sluit de middag af en er wordt nog nagepraat bij de (non-alcoholische) borrel. Een geslaagde middag waarbij er duidelijk bewustwording bij de deelnemers is gecreëerd. Hoe zit mijn service supply chain eigenlijk in elkaar?